SAOBRAĆAJ
O.K.
Železnice
Vozovi atomskih brzina
Đinguangšengang je kineski naziv za voz velikih brzina koji spaja Peking sa najnaseljenijim delom Hongkonga, Kaulunom. Južna provincija Guangdong u svoj sastav uključuje dva veoma važna velegrada: Guangdžou koji je širom sveta poznat po imenu Kanton, i vodeći trgovinski centar Šenžen. Ova dva grada sa četrnaest, odnosno dvanaest miliona stanovnika su bitne usputne stanice koje su ušle u naziv ove železničke linije.
Čitav poduhvat okončan je u drugoj polovini septembra. Tada je i poslednja etapa, od šenženskog kvarta Futian, koji je poslednja stanica u kopnenom delu Kine i, ujedno, druga najveća podzemna stanica na svetu, do poluostrva Kaulun u Honghongu privedena kraju.
Koreni ovog projekta sežu u poslednju deceniju prošlog veka. Tada su u Hongkongu rađene prve studije o brzoj železnici koja će povezati ovu administrativnu oblast sa obližnjim Guangdongom. Dugo je razmišljano o “maglev” sistemu, koji se zasniva na dva niza magneta. Od toga se odustalo zbog velikih troškova izvođenja i održavanja, tehničke složenosti, dužine trajanja izgradnje i neusklađenosti “magleva” sa postojećom železničkom mrežom.
Deo trase na jugu kreće od Guangdžou južne stanice. Potom voz prolazi ispod Biserne reke krećući se na istok da bi, naposletku, navedenom rutom stigao do Kauluna. Ukupno je na jugu sedam stanica na trasi od 143 km.Ogranak pruge u Hongkongu počeo je da se gradi januara 2010, što znači da je bilo potrebno osam i po godina da se završi poslednja faza.
Nevreme do kojeg je došlo pre nekoliko godina izazvale su poplave u tunelima i oštetile opremu. To je rezultiralo odlaganjem završetka radova. Deo do Futiana počeo je da se pravi krajem 2005. godine.
Kuriozitet predstavlja najduži podvodni železnički tunel u Kini, čiji je naziv Šizijang a koji omogućava najveće brzine na svetu u svojoj kategoriji. Tunel je završen 2011, na dubini od 60 m. Prolazi ispod estuara Biserne reke, dugačak je skoro 11 km. Voz se kreće brzinom od 350 km/h. Trajanja putovanja u okviru trase od južne stanice u Guangdžou do Hongkonga iznosi 48 minuta! Samo za deo pruge u Hongkongu izdvojeno je oko 11milijardi dolara. Na ovoj trasi na jugu Kine saobraća 205 vozova u oba pravca.
U Pekingu je izuzetno prometna početna zapadna stanica poznata, pod imenom Beđingsi. Ukupna dužina od Pekinga do Kauluna iznosi 2230 km, od čega skoro hiljadu otpada na deo od prestonice provincije Hubei, Vuhana do Guangdžoua. Najduže je železnička linija za brze vozove na svetu i prolazi kroz veći broj najvećih i najznačajnih gradova u zemlji. Početkom ove decenije otvoreni su i ostali delovi ove železnice. Za vozove ove vrste, u mnogim kineskim gradovima koriste se stanice koje su udaljene od centra i koje odgovaraju potrebama kakve iziskuje ovakav poduhvat.
Koriste se tri vrste brzih vozova: “heksi” što znači: sklad, “fusing”, odnosno: podmlađivanje i “vajbrant ekspres” koji je naručila vlada Hongkonga.
O.K.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|