TEMA BROJA
Z.Šević
Život u budućnosti
Video-igre
Realna prošlost sutra
Industrija video igara, počev od 80-ih godina prošlog veka, beleži stalni rast i razvoj, sa tendencijom još većeg rasta zarade i proizvodnje u budućnosti. Još od pojave “Pekmena” i “Tetrisa”, ova industrija jača i razvija se takvom brzinom da je nemoguće pratiti sve trendove, a u znatnoj meri počinje da utiče i na ostale industrije, naročito filmsku i marketinšku. Kakva je budućnost i šta nam donosi? Mišljenja su različita, ali je skoro sigurno da će se krenuti u dalji razvoj virtuelne realnosti i grafičkih detalja.
Prve video konzole imale su prostu crno-belu grafiku u dve dimenzije, ali i veliki broj konzumenata. Štelovanje glave kasetofona na “komodoru 64”, kako bi se učitala igrica sa audio-kasete, sada deluje više nego smešno, kao i učitavanje sa flopi disketa za “amiga” računare. Činilo se da su “atari” i “konami” konzole bile prava revolucija kada su se pojavile. Međutim, tek je pojava PC računara koji su postali lako dostupni u domovima širom planete, udarila prave temelje ekspanziji industrije video-igara. Proizvođači konzola su to brzo uvideli i odgovor je bio “plejstejšn”, “sega” i “nintendo” konzole koje su svojim mogućnostima predstavljale pravu senzaciju. Video-igre su razvojem interneta i njegovim širenjem otvorile mogućnost umrežavanja igrača, što je ovaj segment upotrebe kompjuterske tehnologije pretvorio u planetarni. Bio je otvoren put marketingu, umetnosti i nauci da se razvijaju paralelno sa ovom pojavom.
Sve to uvećalo je i do tada ogromne zarade proizvođača, tako da su znatne količine novca odlazile u razvoj pa smo sad svedoci pravih čuda. Gotovo je sigurno da će se nastaviti razvoj trodimenzionalne virtuelne realnosti koja će, uz upotrebu odgovarajućih pomagala u vidu specijalnih naočara, kaciga i ostalog, igrača uvesti u samu video-igricu kako njen sastavni deo, a njemu pružati utisak da je sve ono što vidi realnost! Digitalizacija grafike je osnova za sve to, a čini se da poboljšanje rezolucije ima ograničenje tek u ljudskom mozgu i njegovoj percepciji. Višedimenzionalnost je svakako put kojim će ići dalji razvoj; neke opcije se već polako uvode. Na primer, određene konzole imaju kao dodatak prsluk koji simulira udarce koje igrač u toku igre prima. Sledeći su očigledno miris i ukus, samo je pitanje na koji će se način uvesti u igre. U Japanu već postoje 7D parkovi, pa je gotovo sigurno da to sledi i u video-igrama.
“Naučno” nadgledanje pojava
Posebnu pažnju proizvođača privlači tzv. multiplejer opcija kojom, putem umrežavanja, neograničen broj igrača širom zemljine kugle može da igra istu igricu u realnom vremenu. Klasičan primer za popularnost takvog vida igranja predstavlja “Svet tenkova” (World of tanks) sa ekspanzijama u vidu borbi brodova i aviona. Proizvod belorusko-kiparske kompanije za kratko vreme je stekao višemilionski igrački kadar i utabao stazu kojom će narednih godina ići mnogi proizvođači, korisnici, oglašivači, tehnologije. Pre samo par meseci objavljen je podatak da je igra “GTA 5” u kojoj glavni lik, uz upotrebu sile i oružja, jurca gradovima uništavajući automobile i praveći ogromnu štetu, zaradila neverovatnih 6 milijardi dolara, što je više novca nego što je ikada zaradio ijedan filmski hit. Dakle, novca za razvoj ima i biće ga još više.
Realnost u igranju pokazala je upotrebnu vrednost i u vojnim i civilnim strukturama. Uveliko se vojna lica obučavaju za zadatke igrajući se u za to specijalno konstruisanim simulatorima, a otvorena je i mogućnost naučno nadgledanog simuliranja, što da ne, sletanja na planete, obavljanje zadataka u kosmosu, operacija na otvorenom srcu, života u virtuelnom svetu. Kroz igre , naučnici i ostala stručna lica mogu videti mane i vrline automobila, aviona i brodova, posetiti druge planete na osnovu onoga što znamo o njima, ali i otići u budućnost. Nije tajna da se mladi IT stručnjaci uveliko koriste u posebnim jedinicama armija svetskih sila, jer su oružja u velikoj meri kompjuterizovana i njihova upotreba je dosta slična upotrebi oružja u video-igrama, te je skoro sigurno da se u budućnosti ratovi više neće voditi upotrebom pešadije na bojnom polju već upotrebom visokotehnološki obučenih ljudi. Realnost je put, a gde se on završava niko ne može da zna. Mada, staviti sebe u ulogu nekog lika iz bajke ili srednjevekovnog viteza takođe mami, a ako još čujete zvuk oružja kojim baratate ili svojim govorom inspirišete svoje vojnike, onda će u budućnosti i prošlost možda biti realna.
Z.Šević
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|