AERONAUTIKA
V. Milojević
Let sa nultom emisijom
Budućnost je u tečnom gorivu
Pre tačno sedamnaest godina, evropska kompanija „Airbus“ predstavila je najveći putnički avion na svetu - „Airbus A380“. Prvi let ovom impozantnom letelicom obavljen je iznad Tuluza, u Francuskoj, krajem aprila 2005. godine. Od tada do prošle godine, „Airbus“ je proizveo i mnogim svetskim kompanijama isporučio 250 aviona „A380“ u više verzija, dok je prvi koji je izašao sa proizvodne linije kompanija zadržala i pretvorila ga u leteću laboratoriju koju i danas koristi za različita testiranja.
''Airbus'' A380 u letu, foto: Pixabay.com |
Avion koji nosi registracionu oznaku F-WOWW (MSN1), opremljen je mnoštvom složenih mernih uređaja za precizna ispitivanja vazduhoplovnih komponenti i pogonskih agregata, na zemlji i u vazduhu. Prethodno veliko ispitivanje obavljeno je 2015. godine kada je, u završnoj fazi razvoja, testiran do tada najmoćniji avionski motor namenjen nekoj „Airbus“-ovoj letelici: Rolls-Royce Trent XWB. Pre ugrađivanja u “A350-1000”, taj motor je morao da bude ispitan u svim uslovima rada, što je uobičajena praksa pre dobijanja neophodnih sertifikata i upotrebne dozvole.
Zbog svoje veličine, “A380 MSN1” predstavlja idealnu testnu platformu za avionske motore: na letelicu je postavljen Trent XWB i, tokom četvorosatnog leta, uspešno su analizirane njegove performanse na svim visinama, od 0 do 35000 fita.
Ovih dana, testni avion “A380 F-WOWW MSN1“ preuzima novu ulogu: postaje “ZEROe demonstrator”- leteća laboratorija namenjena razvoju tehnoloških rešenja koja će biti od vitalnog značaja za razvoj i uspešnu realizaciju prvog “Airbus”-ovog aviona sa nultom emisijom, što se očekuje 2035. godine. U “Airbus”-u navode da je F-WOWW MSN1 pre svega bezbedna i pouzdana platforma osposobljena za ispitivanje svih elemenata složene tehnologije koja neophodna za uspeh ZEROe- koncepta.
Oprema i instrumenti koji će za tu namenu biti instalirani u trupu ovog aviona, uspešno će moći da prate i detaljno analiziraju sve performanse ostvarene upotrebom tečnog vodonika kao izvora pogonske energije.
Airbus je ove godine ugovorio saradnju sa kompanijom “CFM International”, u kojoj podjednak udeo imaju američki “General Electric” i francuski “Safran Aircraft Engines”. Cilj je prilagođavanje turbofan mlaznog motora “General Electric Passport” za siguran rad sa tečnim vodonikom. Ovaj model motora, proizveden u SAD-u, predstavnik je najnovije generacije mlaznih agregata, i već se uspešno koristi kod novih većih poslovnih aviona, kao što je serija “Bombardier Global 7500/8000”. “GE Passport” je odabran iz više razloga: relativno je male veličine, u njemu su primenjena najsavremenija tehnička rešenja, moguć je precizan monitoring protoka i potrošnje goriva. Njegova turbina, sistem napajanja i kontrolni sistem biće modifikovani za rad direktno ubrizgavanim vodonikom.
Rep ''Airbus''-a A380, foto: Pixabay.com |
Let na tečni gas
“A380” je zbog svoje veličine odlično rešenje za testiranje i demonstraciju ZEROe pogonskog sistema, pošto u njegov trup mogu da se smeste sve neophodne komponente kojih nema baš malo - od upravljačkih, kontrolnih i mernih sistema, pa do rezervoara za tečni vodonik. Na razvoju tih specijalnih rezervoara koji će biti smešteni u zadnjem delu trupa već se uveliko radi u “Airbus”-ovim pogonima u Nemačkoj i Francuskoj. Oni sa neophodnim pratećim komponentama predstavljaju veliki izazov za konstruktore pošto čine potpuno novu opremu u letelicama koja povećava težinu aviona, čime smanjuje broj ljudi ili količinu tereta koji taj vazduhoplov može da preveze.
Modifikovani “General Electric Passport” motori će, tokom testiranja, biti pozicionirani iznad zadnjeg dela trupa. Takvo rešenje je neophodno da bi se, prilikom analize njihovih izduvnih gasova i kondenzacijskih tragova, izbegao uticaj izduva četiri glavna motora, koji su kod “A380” postavljeni ispod krila. Ukoliko ispitivanja obavljena na tlu budu uspešna, preći će se na testove u vazduhu. Ako sve bude kako je planirano, “Airbus 380” potpuno pogonjen tečnim vodonikom, obaviće prvi let 2026. godine.
''Airbus'' A380 tokom Pariskog sajma, foto: Unsplash.com |
Održiva vazduhoplovna goriva
Svetska vazduhoplovna industrija planira da nivo emisije štetnih gasova zabeležen 2005. godine smanji na polovinu vrednosti do 2050. Osim “Airbus”-a, koji se posvetio primeni tečnog vodonika i koji predviđa da će njegovom upotrebom u avijaciji biti smanjena emisija ugljen-dioksida za 50%, i kompanija “Boeing” počela je da posvećuje pažnju “održivim vazduhoplovnim gorivima” (SAF- Sustainable Aviation Fuel). Ta goriva su po pravilu skuplja od standardnih za avionske motore i trenutno čine manje od 1% svog potrošenog goriva za avione u svetu.
IAG (International Airlines Group), multinacionalna avio-kompanija sa preko 530 vazduhoplova čiji je deo i “British Airways”, planira da 2030. godine 10% svih svojih letova obavlja letelicama koje koriste SAF. Američki “United Airlines” je prošle godine obavio uspešan let sa 100% održivim gorivom. Britansko-američka kompanija “ZeroAvia2 takođe želi da pruži doprinos konceptu nulte emisije i dovršava projekat manjeg putničkog aviona sa 19 sedišta kojim planira obavljanje redovnih komercijalnih letove na vodonik i električnu energiju između Londona i Roterdama, već od 2024. godine.
''Airbus'' , let iznad Švajcarske, foto: Pixabay.com |
V. Milojević
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|